Skip to content

Studie- en Thesistips > Studietips algemeen

Overwin je perfectionisme (en voorkom een Thesis black-out)

Thesistips Alle onderwerpen

Perfectionisme kan voor jou als student een groot obstakel zijn. Zeker tijdens het schrijven van je Thesis. De meeste studenten die contact met ons opnemen hebben last van perfectionisme, dus je bent niet de enige! Hoe kun je als perfectionist je Thesistraject alsnog succesvol afronden? Hoe kun je leren omgaan met je perfectionisme en voorkomen dat je last krijgt van Thesisstress of zelfs een Thesisblack-out?

Perfectionisme… heb ik daar last van?

Wil jij altijd de regie behouden en ben je erg gevoelig voor kritiek? Moet alles wat je doet perfect zijn en mag je geen fouten maken? De kans is groot dat je een perfectionist bent. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste perfectionisten ervan overtuigd zijn dat hun perfectionisme hen helpt hun doelen te bereiken. Niet snel tevreden zijn over je werk en het beste uit jezelf willen halen kan inderdaad nuttig en positief zijn. Maar helaas blijkt perfectionisme een eigenschap die je niet ‘een beetje’ hebt. De perfectionist is vaak erg zwart-wit als het gaat om succes of falen. Er zit niets tussen. Het is óf perfect, óf het is waardeloos. Het probleem is dat het eigenlijk onmogelijk is om een perfect resultaat te bereiken. Perfectionisme betekent dat je de lat altijd hoog legt. Te hoog. De doelen die je stelt zijn simpelweg niet haalbaar! Hoe goed je ook presteert, je hebt het gevoel dat het nooit goed genoeg is. Daarnaast gaat perfectionisme vaak samen met faalangst.

De perfectionist in het Thesisproces

Perfectionisten ondervinden vaak grote problemen bij het schrijven van een Thesis. Die stelling moet perfect zijn. Je blijft schrappen, veranderen en herschrijven. En zorgelijk. De deadline nadert, maar… je stelt uit. Je proefschrift is nog niet perfect. Als perfectionist kan het nu gebeuren dat je in paniek raakt of last krijgt van een Thesisblack-out. Niet goed voor je Thesis en… zeker niet goed voor je gezondheid! Perfectionisme kost energie. Als perfectionist kun je ernstige klachten ontwikkelen, zowel mentaal als fysiek.

Het is vaak lastig om op eigen kracht een stadium van perfectionisme en twijfel te doorbreken. Laat ons je helpen om met vertrouwen weer in de Thesisflow te komen! Je zult zien: binnen de kortste keren ben je weer op de goede weg. Dag black-out!

Topscriptie heeft al ruim 6.000 studenten geholpen!

Laat ons je helpen bij je studie of het afstuderen. Ontdek wat we voor je kunnen doen.

 

Winnaar beste Thesisbureau van België

Winnaar beste Thesisbureau van België

4.8
powered by Google
js_loader

De gevolgen van perfectionisme in de praktijk (en begeleiding)

In ons werk als Thesisbegeleiders zien we dagelijks veel studenten met perfectionisme die veel spanning en stress ervaren. Dit uit zich vaak in slecht slapen, slecht eten en hoofdpijn of buikpijn. Wanneer er extreem hoge niveaus van stresshormonen worden aangemaakt, kan dit zelfs een black-out veroorzaken. Bij stress worden er in je bijniermerg stresshormonen geproduceerd, zoals adrenaline en noradrenaline. Deze hormonen hebben de belangrijke functie om je helderheid, overzicht en een snellere reactietijd te geven in stressvolle situaties. Maar als deze stresshormonen tijdens het afstudeertraject langdurig of in overmaat in je lichaam aanwezig zijn, kan dit allerlei negatieve gevolgen hebben, zoals slaapproblemen, spierafbraak, spijsverteringsproblemen, een hogere hartslag en bloeddruk of …een Thesis-black-out.

Extreem perfectionistisch

Regelmatig begeleiden wij studenten die extreem perfectionistisch zijn. Ze zijn vaak vastbesloten om elk detail perfect te krijgen en zijn voortdurend bezorgd over de kwaliteit van hun proefschrift. Vaak lopen ze helemaal vast omdat ze niets anders kunnen doen dan hun Thesis studeren/schrijven. Er is een enorme druk om alles te begrijpen en geen enkel belangrijk stukje informatie te missen. Tijdens de begeleiding zien we dat deze studenten nog alleen maar aan de Thesis werken: elke zin wordt zorgvuldig overwogen en meerdere keren herschreven. Naarmate de deadline dichterbij komt, beginnen deze perfectionistische studenten enorm te twijfelen aan hun werk. Het resultaat is vaak een eindeloze cyclus van herziening en twijfel, wat de stressniveaus natuurlijk nog verder verhoogt.

Overwin je perfectionisme (en voorkom een thesis black-out)

5 Tips: omgaan met perfectionisme

Hoe kun je uit die cyclus van stress stappen? En hoe kun je als perfectionist leren omgaan met je perfectionisme en voorkomen dat dit je Thesisproces belemmert? Wij geven je 5 tips:

1.De eerste stap in het overwinnen van je perfectionisme is je realiseren dat je perfectionistisch bent en dat dit je belemmert. Deze eigenschap helpt je niet, maar saboteert juist je prestaties! Waarom moet alles eigenlijk zo perfect zijn? Voor wie? Welke gedachten gaan hiermee gepaard? Laat elke gedachte voorbijgaan als een wolkje in de lucht. Observeer hoe elke gedachte opkomt en weer verdwijnt. Ja, deze gedachten mogen er zijn, maar onthoud: jij bent niet je gedachten. Maak de bewuste keuze om je gedachten niet te serieus te nemen. Creëer wat afstand. De wolkjes drijven steeds hoger weg, steeds verder.

2.Bekijk nu vanaf een grotere afstand opnieuw de gedachten die langskomen, vanuit een nieuw perspectief. Hoe kun je elke gedachte neutraliseren of zelfs een positieve wending geven? Wees je eigen beste vriend en verlaag de lat aanzienlijk! Moet ik een PERFECTE Thesis schrijven? Nee, ik wil graag een goede Thesis schrijven! Let dus op je taalgebruik en denk niet in termen van 'ik moet' of 'als ik dit niet haal, dan...'. Deze woorden creëren namelijk te veel druk. Denk liever: 'Ik vind dit heel uitdagend, maar ik ga mijn best doen!' Als je leert om in stressvolle situaties belemmerende gedachten om te buigen naar positieve gedachten, kun je zelfverzekerder en veerkrachtiger in het leven staan. Dat kan veel buikpijn voorkomen!

4.Heb je de volgende trede bereikt? Heb je een goede alinea geschreven of een afgenomen interview uitgewerkt? Ga voor de spiegel staan en geef jezelf daadwerkelijk een schouderklopje. Goed gedaan! Lach eens naar jezelf. En nu, lach hardop vanuit je buik! Door te lachen, zelfs zonder aanleiding, komen endorfine, serotonine en dopamine vrij, stijgt het zuurstofgehalte in je bloed, en dalen de niveaus van stresshormonen. En de volgende trede? Die is belachelijk dichtbij. Want jij kiest voor absurd kleine stapjes! Elke bestudeerde bron, elk relevant feit dat je hebt gevonden, elke opgemaakte tabel, elke deelvraag kan een trede zijn. You did it!

5.Realiseer je dat herschrijven niet noodzakelijkerwijs een uiting van perfectionisme is. Laat je Thesis eens een paar dagen liggen en lees deze vervolgens heel rustig door, alsof je een leek bent en nog niet bekend bent met de materie. Laat ook iemand anders proeflezen! Is de tekst prettig leesbaar en logisch opgebouwd? Aarzel niet om dingen te veranderen of bij te schaven. Dit is een normaal onderdeel van een gezond Thesisproces!

Perfectionist? Pas op voor de Thesis-black-out!

Het is voor jou als student essentieel dat je grip krijgt op je perfectionisme. Perfectionisme en een Thesis schrijven gaan niet goed samen. En een black-out tijdens je Thesisproces wil je zeker voorkomen! Een black-out heeft alles te maken met de angst niet aan de eigen verwachtingen of die van anderen te kunnen voldoen. Als je last hebt van perfectionisme, kun je daardoor sneller een Thesisblack-out ervaren.

Hoe ontstaat een Thesisblack-out?

Als er te veel stresshormonen in je lichaam worden aangemaakt, zoals noradrenaline, kan dit tot een echte black-out leiden. En dat is eng! Wat gebeurt er precies in je lichaam? Wanneer je veel stresshormonen aanmaakt, ‘denkt’ je lichaam dat er gevaar dreigt. Het hormoon noradrenaline kan je vermogen om kalm te denken en logisch te redeneren verminderen. De grote hoeveelheid noradrenaline maakt je hyperalert. Je bent klaar om te vechten of te vluchten, anders bevries je. In gevaarlijke situaties kan dit uiteraard van groot belang zijn! Hierdoor kun je zeer snel handelen. Helaas kan dit ook gebeuren als je niet echt in gevaar bent, maar wel enorme hoeveelheden stresshormonen aanmaakt. Bijvoorbeeld wanneer je tijdens het schrijven van je Thesis enorm gehinderd wordt door Thesisstress, hoge verwachtingen of perfectionisme. De Thesis-black-out ligt dan op de loer.

Thesis black-out? Je bent niet de enige!

Besef dat herschrijven niet noodzakelijkerwijs een uiting van perfectionisme is. Laat je Thesis eens een paar dagen liggen en lees deze vervolgens heel rustig door, alsof je een leek bent en nog niet bekend bent met de materie. Laat ook iemand anders proeflezen! Is de tekst prettig leesbaar en logisch opgebouwd? Aarzel niet om dingen te veranderen of bij te schaven. Dit is een normaal onderdeel van een gezond Thesisproces!

Voorkom of verminder de gevolgen van een black-out tijdens het schrijven van je Thesis! Topscriptie heeft een aantal waardevolle tips voor je op een rijtje gezet.

1. Breng structuur in je dag. Zorg voor regelmatige slaap- en eettijden en plan bewust gelukkige en ontspannende momenten in. Misschien sport je, luister je naar je favoriete muziek, geniet je van een kop warme chocolademelk, of maak je tijd voor een gezellig gesprek met een goede vriend. Dit geeft je lichaam en geest de kans om te herstellen van de inspanningen en vermindert je stressniveaus.

2. Zit je vast? Neem een pauze. Stop even met (krampachtig) zoeken in je brein naar de informatie die je nodig hebt. Richt je aandacht een tijdje op iets heel anders waarbij je je hersenen moet gebruiken. Maak een kruiswoordpuzzel, kijk naar het journaal of een documentaire, of speel een potje schaak. Probeer later de draad van je Thesis weer op te pakken. Je zult merken: hoe vaker je deze afleidingsmanoeuvre voor je brein toepast, hoe beter dit je afgaat.

3. Zet negatieve gedachten om in neutrale of, nog beter, helpende gedachten.

5. Begin met schrijven door met jezelf af te spreken dat je IETS schrijft. Het maakt niet uit als het niet perfect is of niet meteen op papier staat zoals je het uiteindelijk aan de docent wilt inleveren. Door daadwerkelijk te beginnen en geen druk op jezelf te leggen (omdat het ook fouten mag bevatten), lukt het vaak veel beter. Als je last hebt van perfectionisme, wil je graag meteen iets perfects op papier zetten, maar het helpt om gewoon te starten met schrijven, zelfs als het een ruwe versie is. Die kun je later altijd nog perfectioneren.

6. Zit je compleet vast in je Thesis-black-out en kun je er zelf niet uitkomen? Probeer eens samen met een medestudent elkaar te helpen en te ondersteunen. Ook een persoonlijke begeleider van Topscriptie kan je stap voor stap door deze situatie heen helpen.

Heeft u last van perfectionisme of een black-out? Wij helpen u graag!

Ondervind je problemen door perfectionisme of een black-out? Wij zijn er om te helpen! Alle begeleiders van Topscriptie hebben ruime ervaring in het begeleiden van het Thesisproces. Voor elk vakgebied beschikken we over specifieke experts. Jouw persoonlijke Topscriptiebegeleider zal samen met jou naar jouw Thesisproces kijken, inclusief de opzet, structuur en inhoud van jouw werk. Je zult je zelfvertrouwen, overzicht en rust herwinnen en in staat zijn om stap voor stap je Thesis af te ronden.

Onze ervaren begeleiders staan klaar! Neem contact op met Topscriptie via telefoon of e-mail. Met de hulp van jouw persoonlijke Topscriptiebegeleider kun je, ondanks je perfectionisme of Thesis-black-out, jouw Thesis succesvol afronden. Wat een opluchting!

Topscriptie heeft al ruim 6.000 studenten geholpen!

Laat ons je helpen bij je studie of het afstuderen. Ontdek wat we voor je kunnen doen.

 

Winnaar beste Thesisbureau van België

Winnaar beste Thesisbureau van België

4.8
powered by Google
js_loader

Lees verder

Dyslexie: tips

Alles over

Studietips algemeen

3.Richt je niet op een einddoel, maar op het volledige Thesisproces. Er hoeft niet meteen overmorgen een geweldige Thesis op tafel te liggen. Je hoeft niet meteen van de grond naar de top van de toren te springen. Neem de trap! Maak een plan dat bestaat uit heel kleine stapjes. Werk van mini-doel naar mini-doel. Als je merkt dat je perfectionisme toch terrein wint, verklein dan de stapjes. Breng je volgende trede absurd dichterbij. Maak de stapjes zo klein als nodig is om in beweging te komen. Dit zorgt voor succeservaringen en geeft je een goed gevoel en meer zelfvertrouwen!

Tips: voorkom een Thesis black-out

4. Voel je de Thesisstress opkomen en raak je in paniek? Adem rustig in door je neus, naar je buik toe. Laat je buik uitzetten bij het inademen. Houd dit minstens drie tellen vast. Adem nu langzaam uit door je mond terwijl je je hoofd en schouders naar voren laat zakken. Neem even rust. Adem vervolgens rustig en diep in en hef langzaam je hoofd en schouders weer op. Houd dit weer een paar tellen vast. Herhaal dit zo vaak als nodig is. Deze ademhalingsoefening verhoogt het zuurstofgehalte in je hersenen, waardoor de noradrenaline wordt verminderd en je denkvermogen terugkeert. Je kunt ook mindfulness- of ademhalingsoefeningen opzoeken op YouTube. Onthoud dat oefening kunst baart! Zorg ervoor dat je dit op vaste tijdstippen op de dag herhaalt, bijvoorbeeld voordat je begint met studeren of het schrijven van je Thesis.

Chat openen
1
Hallo ????
Kunnen we je helpen?