Skip to content

Studie- en Thesistips > Studietips algemeen

Depressie Thesis

Thesistips Alle onderwerpen

Een Thesis schrijven en sombere/depressieve gevoelens, een lastige combinatie!

Heb jij last van een depressie of een andere klinische stoornis (zoals een eetstoornis, angst- en paniekstoornis), verslaving, dwangstoornis, ADHD, psychose of autisme) en ga je afstuderen? En kun je wel wat hulp gebruiken bij je Thesis (of afstudeerverslag)? Het is misschien wel het grootste taboe onder veel Thesisschrijvers: het ervaren van stress, angst en sombere/depressieve gevoelens. Bij Topscriptie ontvangen wij dagelijks studenten die hiermee worstelen. Je bent dus niet de enige!

In het huidige tijdperk waarin veel cursussen digitaal worden aangeboden, domineren sociale media en lijkt iedereen succesvol, het lijkt alsof iedereen het makkelijk heeft. De realiteit is echter anders, steeds meer studenten hebben last van slapeloze nachten (en slapeloosheid), negatieve en/of angstige gevoelens, verdriet en ervaren veel stress door hun Thesis en het moeten presteren. Sommige studenten ervaren zelfs een burn-out of zitten er dichtbij (door directe stress of indirecte zorgen zoals het op zich nemen van de taak van mantelzorger etc.). Het ervaren van deze gevoelens en het moeten schrijven van een Thesis (afstudeerproduct) is iets waar veel studenten mee te maken krijgen. Voor veel studenten is de Thesis een grote stressfactor; er moet in korte tijd en met weinig ondersteuning en begeleiding een enorme hoeveelheid onderzoek worden afgerond.

Het voorkomen van depressie

Vanuit de omgeving en vanuit jezelf worden vaak hoge eisen gesteld, en het lijkt alsof iedereen al ver gevorderd is terwijl jij nog worstelt met je onderzoeksvoorstel. Die droombaan lijkt nog ver weg, en de studieschuld stapelt zich steeds verder op. Sommige studenten presteren juist goed onder deze druk, maar er is ook een grote groep studenten die andere gevolgen ondervindt, zoals slaapproblemen, gebrek aan energie, sombere gevoelens, depressie of sociaal isolement. In dergelijke gevallen dreigt een depressie, en dat wil je natuurlijk voorkomen of op zijn minst verminderen! Deze studenten hebben vaak niet alleen last van een tijdelijke motivatiedip, maar ervaren een algemeen gevoel van falen. Typerend voor deze groep is ook dat ze wel willen veranderen, maar steeds afleiding zoeken en andere activiteiten ondernemen, waardoor ze in een vicieuze cirkel terechtkomen en het steeds slechter gaat.

Het is vaak moeilijk om in je eentje uit deze fase van twijfels en zorgen te komen. Gun jezelf de hulp van een van onze specialisten en herwin het vertrouwen in je afstudeertraject!

Topscriptie heeft al ruim 6.000 studenten geholpen!

Laat ons je helpen bij je studie of het afstuderen. Ontdek wat we voor je kunnen doen.

 

Winnaar beste Thesisbureau van België

Winnaar beste Thesisbureau van België

4.8
powered by Google
js_loader

Oorzaken van depressieve gevoelens tijdens een Thesis

Maar waarom lijken sommige studenten het Thesisproces gemakkelijk en moeiteloos te voltooien, terwijl andere studenten op dit moment veel problemen ondervinden? Het is lastig om op deze vraag een helder antwoord te geven, maar wat we veel zien is dat bij deze laatste groep vaak onzekerheid heerst en (onbewuste) gedachten over de studie/Thesis een grote rol spelen. Dit kan in de beginfase zijn, maar veel studenten komen er ook tijdens het Thesistraject mee in aanraking. Veel studenten weten in het begin nog niet precies wat ze willen onderzoeken en welke richting ze op moeten met hun onderzoek, waardoor ze veel piekeren, soms paniek en twijfels ervaren en vaak te lang blijven hangen in het aanlooptraject. Scholen bieden in de beginfase vaak geen extra begeleiding aan, terwijl dit wel heel belangrijk is. Vaak is er nog te veel onzekerheid bij de opdrachtgever of bij de student zelf (met zijn of haar eigen onderwerp), terwijl studenten gemotiveerd raken als ze duidelijkheid hebben en weten wat ze moeten doen.

Gedurende het Thesistraject lopen studenten vaak vast, ze doen te weinig en hebben moeite met zichzelf te motiveren, of ze doen juist te veel. Achter deze problemen ligt vaak een diepere oorzaak, variërend van te hoge eisen aan zichzelf stellen, negatieve gevoelens en (faal)gedachten tot het vastzitten in een vicieuze cirkel. Negatieve gevoelens en gedachten resulteren vaak in lichamelijke symptomen, stressreacties in je lichaam, wat op zijn beurt weer leidt tot meer negatieve gedachten. Helaas ervaren veel studenten niet alleen mentale klachten, maar ook de lichamelijke symptomen hiervan, zoals slaapproblemen (slapeloze nachten of juist overmatig slapen), een opgejaagd gevoel, hoofdpijn, buikpijn, enzovoort. Studenten met depressieve gevoelens krijgen vaak nog meer negatieve gedachten als gevolg van deze lichamelijke symptomen. Het is een neerwaartse spiraal die moeilijk te doorbreken kan zijn.

Gevolgen van depressieve gevoelens tijdens je studie en/ of Thesis

Het is belangrijk om jezelf goed bewust te zijn van je mentale en lichamelijke klachten. Het is heel normaal om tijdens het schrijven van je Thesis eens een baaldag te hebben, maar het wordt anders wanneer je hierin doorslaat en het langere tijd aanhoudt (dit kan soms leiden tot een depressie). Voordat je het weet beland je in een vicieuze cirkel en het is lastig om hier zonder professionele hulp uit te komen. Je krijgt steeds minder voor elkaar en ervaart steeds meer druk, schiet in de paniek, slaapt slechter en je hebt moeite met ontspannen en je (negatieve) gedachten te verzetten. Natuurlijk is het nuttig om af en toe stil te staan bij negatieve aspecten, zo kun je er bijvoorbeeld achter komen dat het toch wel erg lastig is om die wetenschappelijke artikelen in jouw Thesis tot een samenhangend geheel te verwerken. Veel studenten geeft het weer motivatie om hard aan de slag te gaan als ze hier even stil bij staan. Bekijk hier welke motivatiestijl jij hebt. Het is echter anders wanneer je rumineert, dit is namelijk een schadelijke variant hiervan, waarbij je oncontroleerbaar gaat piekeren en nadenken en last kunt gaan krijgen van misschien wel een burn-out. Dit gebeurt overdag, maar veelal ook vaak avonds en nachts. Als dit een tijdje aanhoudt, dan spreken we van een vicieuze cirkel. Het is veelal goed om hier professionele hulp voor in te schakelen.

Hieronder geven we je alvast wat adviezen waarmee je zelf aan de slag kunt gaan. Een depressie kan erg zwaar zijn, en het is altijd verstandig om professionele hulp te zoeken bij een psycholoog (raadpleeg altijd eerst je huisarts).

Als je jouw Thesis wilt oppakken, houden we uiteraard rekening met jouw depressie en concentreren we ons op het behalen van vooruitgang met jouw Thesis.

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek met een van onze ervaren professionals…

Adviezen wanneer je last hebt van onzekerheid/ angst/ depressieve gevoelens

Zoals in de vorige paragraaf al is vermeld, is het verstandig om jezelf goed in de gaten te houden en op tijd aan de bel te trekken. Sommige studenten herstellen na verloop van tijd vanzelf en hebben geen hulp nodig, maar dat geldt niet voor iedereen. Een Thesisdip is natuurlijk iets anders dan een depressie. Er zijn vele soorten (psychologische en academische) hulp mogelijk, individuele begeleiding maar er zijn ook verschillende (online) cursussen mogelijk in groepsverband.

Hieronder geven we je 10 tips die je alvast kunnen helpen:

1. Praat met familie, vrienden, je begeleider(s), hulpverleners en wees open en eerlijk. Veel studenten schamen zich ervoor en hebben het idee dat zij de enige zijn. Er zijn echter veel studenten die veel problemen ervaren en erover praten lucht vaak enorm op. Een Thesis kan overweldigend zijn, het is dan ook niet gek om hierop vast te lopen. Probeer hierbij ook voor jezelf meer begrip op te brengen: maar hoe doe je dat?

Accepteer jezelf

Het is belangrijk om jezelf te accepteren, ook als het even iets minder gaat. Waarschijnlijk heb je een idee van hoe jij in de perfecte wereld zou willen zijn en zie je anderen op social media een geweldig leven hebben. Maar de wereld is helaas niet perfect en dit beeld is dus eigenlijk onrealistisch. Wellicht haal jij je Thesis iets later dan je studiegenoten maar dit is helemaal niet erg. Door dit te accepteren blijf je beter in balans.

Jezelf zien zoals je bent

Door aardig te zijn voor jezelf voel je je veilig. Als je jezelf wil zien zoals je echt bent, moet je je eerst veilig voelen. Jezelf zien zoals je bent, betekent dat je zowel je positieve als je minder positieve kanten kent. Probeer de minder positieve kanten niet als goed of fout te zien, maar laat ze er gewoon zijn.

2. Breng structuur aan in je dagelijks leven, het is belangrijk om je activiteiten overdag in te plannen. Wissel hierbij wel verplichte activiteiten (zoals werken aan je Thesis) met plezierige/ ontspannen activiteiten af. Probeer dus met een dagplanning te werken, overdag werk je (met pauzes) aan je Thesis en in de avond mag je niet meer aan je Thesis werken, maar plan je leuke activiteiten in (bewust ontspannen)!

Waarom werkt structuur zo goed bij studenten? Door vaste activiteiten in te plannen op een dag (en dit missen veel studenten met name bij het schrijven van een Thesis), wordt je leven overzichtelijk en minder stressvol. Bij het schrijven van een Thesis zijn er veelal geen vaste activiteiten meer overdag, dus maak dan zelf een duidelijke dagindeling, ga bijvoorbeeld in de bibliotheek op vaste tijden aan je Thesis werken en spreek wekelijks af met een medestudent om te sparren. Het werkt voor veel studenten goed om in de bibliotheek te werken, zodat je jezelf niet alleen op je kamer voelt. In de bibliotheek werken ook veel andere Thesis-schrijvers en zij zitten in precies hetzelfde schuitje. Het werkt vaak enorm motiverend en relativerend om hier (dagelijks) op vaste tijden aan je Thesis te werken.

3. Verdeel je dag in kleine stukjes en korte activiteiten, dus ga niet direct 8 uur lang achter elkaar aan je Thesis werken, maar werk in blokken van een paar uur, waarbij je een duidelijke taak noteert die je gaat doen (bijvoorbeeld een bepaald artikel lezen en samenvatten). Tussendoor zorg je voor een goede pauze en ga je naar buiten om weer nieuwe energie op te doen. Spreek ook met je begeleider af wanneer je bepaalde delen van je Thesis op gaat leveren en wanneer je er feedback op ontvangt, waarmee jij weer aan de slag kunt gaan. Door meer structuur aan te brengen in je dag- en nachtritme krijg je ook meer energie en dit helpt om je beter te voelen!

4. Probeer ook een aantal momenten per dag en per week uit te kiezen waarin je ontspant want dat heb je hard nodig, waar ontspan jij van? Dit kan van alles zijn, van een goed boek lezen, een bad nemen tot een les yoga/ ontspannings- en ademhalingsoefeningen doen (deze kun je ook veel op internet vinden!).

5. Naast een duidelijke structuur en ontspanning, is ook een gezonde leefstijl met regelmaat, gezonde voeding, voldoende beweging en rust belangrijk. Neem liever wat langer de tijd voor je studie en Thesis en zorg voor een gezonde leefstijl, dan alles gehaast in korte tijd proberen af te ronden.

6. Probeer een vast moment van de dag te kiezen waarop je al je zorgen, negatieve gevoelens en angsten Topscriptie en uit. Je mag gedurende dit moment (bijv. een half uurtje) alles opschrijven, vertellen en uiten (door bijvoorbeeld te huilen). Er is vaak sprake van schuldgevoelens, maar sta jezelf gedurende dit moment toe om alles te uiten. Het lucht vaak enorm op en je krijgt ook wat meer inzicht in waar je nu daadwerkelijk over piekert.

8. Als je merkt dat je veel last hebt van piekeren, stress en negatieve gedachten en emoties/ gevoelens, overweeg dan eens om een cursus mindfulness te volgen. Deze training wordt op veel plekken gegeven en tegenwoordig ook door sommige zorgverzekeraars (deels) vergoed. Mindfulness is een mooie (wetenschappelijk bewezen!) methode om anders te leren omgaan met je gedachten, emoties en gebeurtenissen. Als je vaak oefent, zul je merken dat je steeds beter om zal kunnen gaan met stress en negatieve gedachten! Je ervaart door mindfulness vaak de volgende positieve effecten:

😊 Meer rust, beter slapen, je krijgt meer focus en energie, minder stress, meer creativiteit en zelfs een lagere bloeddruk! Heb je (nog) geen zin in een training maar wil je wél de positieve effecten hiervan ervaren? Klik dan hier voor gratis mindfulness oefeningen. .

9. Focus meer op positieve aspecten en goede momenten, je mag af en toe een baaldag hebben, dat heeft iedereen. Wanneer je jezelf gespannen of angstig voelt, denk dan terug aan momenten of situaties uit het verleden die wel goed gingen, die zijn er altijd! Negatief denken en piekeren geven vaak een gespannen of angstig gevoel, of ze geven je het gevoel dat je de hele situatie niet meer onder controle hebt. Om hier weer grip op te krijgen is het belangrijk om deze (pieker)gedachten te herkennen, zodat je anders kunt gaan denken. Zie ook de volgende tip.

  • Een voorbeeld om je gedachten positief te formuleren: Veel studenten weten heel goed wat ze niet willen, ze willen niet meer studeren, ze willen niet meer hun Thesis schrijven, ze willen niet meer naar de Universiteitsbibliotheek om te schrijven. Hierin zitten veel vooroordelen en weinig acceptatie. Een volgende stap in accepteren van jezelf is formuleren wat je wel wil. Je wil bijvoorbeeld wel elke dag een stapje dichter bij het afstuderen komen. In deze positief geformuleerde gedachten zit al veel meer acceptatie van jezelf. In dit soort gedachten keur je namelijk niet af wat je nu aan het doen bent. Je keurt goed waar je naar toe wil en waar je aan werkt. Dit helpt je enorm in het proces van het schrijven van je Thesis en werkt ook nog eens motiverend.

10. De laatste tip is de gouden tip, die voor de meeste studenten goed werkt (maar let wel op: oefenen baart kunst!): veranderen je (negatieve/ pieker) gedachten in positieve en realistische gedachten! Dit zorgt er vaak voor dat je jezelf beter gaat voelen en je weer in een positieve spiraal komt. Vraag jezelf af of je gedachte wel echt klopt, veelal zijn je gedachtes over je Thesis niet realistisch en maak je het negatiever dan de realiteit is. Er zijn ook vaak meerdere manieren om tegen dezelfde situatie aan te kijken, zo kunnen 2 mensen verschillend denken over dezelfde situatie. Hieronder in het voorbeeld zie je hoe Emma en Lotte verschillend denken over een bepaalde situatie en zich hierdoor ook anders voelen.

Gebeurtenis:
Emma: Vandaag heeft Emma niks op papier gekregen voor haar Thesis
Lotte: Vandaag heeft Emma niks op papier gekregen voor haar Thesis

Gedachte:
Emma: Ik heb weer niks op papier gekregen, het gaat me op deze manier nooit lukken
Lotte: Vandaag heb ik in ieder geval wel stukken kunnen lezen en morgen ga ik het opnieuw proberen

Gevoel:
Emma: Angstig, gespannen, gevoel van falen
Lotte: Kalm

Zoals je hierboven hebt kunnen zien, is het vaak niet de gebeurtenis zelf die zorgt voor spanning, maar de manier waarop je over de gebeurtenis denkt! Probeer dit tijdig te herkennen en je gedachten te herformuleren.

Hieronder hebben we nog een voorbeeld overzichtelijk uitgewerkt. Kijk zelf eens wat een bepaalde gedachte in het 1e schema teweeg brengt (negatieve gedachten, lichamelijke symptomen).

In het 2e schema hieronder zie je dat een positieve gedachte (ik heb mijn best gedaan) leidt tot positieve gevoelens en gedrag. Probeer dit dus voor jezelf ook zo te formuleren en het steeds te herhalen.

Als dit niet lukt (het kan ook een automatisme zijn geworden om zo te denken), schakel hier dan (professionele) hulp voor in, want het kan je enorm helpen (lees ook het verhaal van een andere student over welke hulp hij precies heeft ingeschakeld)! Vastzitten is absoluut geen teken van zwakte en je hoeft jezelf er niet voor te schamen.

Mirjam is psycholoog en oprichtster van Topscriptie en begeleidt jaarlijks tientallen studenten met een mentale klinische aandoening. Mirjam is gespecialiseerd in de begeleiding van (Thesis)studenten met een depressie, faalangst, angststoornis, uitstelgedrag/ studieontwijkend gedrag (social media verslaving), ADHD, autisme, dyslexie, burn-out en perfectionisme.

Topscriptie begeleidt jaarlijks veel (Thesis)studenten met psychologische problemen zoals een depressie en faalangst. Topscriptie biedt zelf geen psychologische hulp aan. Wel hebben wij professionele begeleiders met veel ervaring hierin, zodat ze je extra goed kunnen bijstaan. Het is altijd goed om hier open en eerlijk in te zijn en dit direct bij de intake aan ons te vermelden, zodat we hier rekening mee kunnen houden. Veel studenten van ons lopen bij een psycholoog/ studieloopbaanbegeleider en worden naar ons doorverwezen voor ondersteuning en academische hulp tijdens de studie en het Thesisproces zelf. Een persoonlijke (Thesis)begeleider die er altijd voor je is, kan duidelijke doelen stellen en je helpen en motiveren als het even tegen zit. Met afstudeerbegeleiding kunnen wij jou helpen de drempel te verlagen en eindelijk weer vooruitgang te boeken. Samen werk je stap voor stap naar de afronding van je studie toe!

Heb jij hier ook last van en wil je nu eindelijk actie ondernemen om dit onder controle te krijgen en weer verder te komen?

 

Topscriptie heeft al ruim 6.000 studenten geholpen!

Laat ons je helpen bij je studie of het afstuderen. Ontdek wat we voor je kunnen doen.

 

Winnaar beste Thesisbureau van België

Winnaar beste Thesisbureau van België

4.8
powered by Google
js_loader

Lees verder

Faalangst: tips

Alles over

Studietips algemeen

7. Noteer aan het eind van de dag 3 dingen die goed gingen gedurende de dag, dit mag over je studie/ Thesis zijn, maar ook andere dingen. Leg dit naast je bed neer, op deze manier focus je jezelf op positieve aspecten en dingen die wel goed gaan!

Chat openen
1
Hallo ????
Kunnen we je helpen?